صفحه اصلی, گروه مهام

مدیرعامل گروه تخصصی مهام: آغاز اشتغال‌زایی زمانی است که در مسیر رشد جهش پیدا کنیم.

اشتغال زایی جایی آغاز می شود که شما با یک صنعت رو به رشد مواجه باشید، بنابراین هنگامی که در مورد صنعت گردشگری صحبت میکنیم باید توجه داشته باشیم که هرکدام از سایر علوم و صنایع، زمانی از حالت سنتی خارج شدند و در مسیر رشد جهش پیدا کردند که با هدف تخصصی شدن تفکیک شدند وقتی که نگاه ما تخصصی شد ابزارها نیز تخصصی می‌شوند، افراد متخصص به کار ورود پیدا میکنند و هدف و نقشه راه وضوح پیدا خواهد کرد و صنعت گردشگری هم از این الگو مستثنی نیست .
پایش : لطفا خودتون معرفی کنید؟

بنده زمان‌پور، مدیرعامل ” گروه توسعه روابط بین‌الملل مهام ” و مدیر ” گروه تخصصی مهام” هستم.

پایش : شرکت توسعه روابط بین‌الملل مهام از کی و با چه هدفی تاسیس شد؟

گروه مهام قریب به دو دهه ست که در فضای آی‌تی، آموزش، پژوهش و تبادل دانش و تکنولوژی فعالیت می کند، اما حوزه بین‌الملل نزدیک به یک دهه‌ست که با هدف توسعه روابط علمی و تجاری در سطح بین‌الملل به صورت متمرکز ایجاد شده است .

پایش : چرا این حوزه را انتخاب کردید؟

ضعف در روابط بین‌المللی و عدم ارتباط موثر با کشورهای صاحب دانش و تکنولوژی موجب شده تا نه تنها از بسیاری از فرصت‌های مناسب در دنیا آگاه نباشیم و از امکانات موجود نتونیم استفاده کنیم بلکه مشخصا راهی که قبلا طی شده در اغلب حوزه‌ها کماکان برای ما تازگی دارد و قرارگرفتن در معرض این اطلاعات می تواند از پیمودن مسیر با سعی و خطا در کشور جلوگیری کند.

پایش : آیا از ابتدا با این فضا آشنایی داشتید ؟

ورود جدی ما به این فضا زمانی آغاز شد که تصمیم گرفتیم از امکانات و ظرفیت‌هایمان به منظور هماهنگی، ساماندهی و اعزام هیأت‌های تخصصی مختلف از ایران برای آشنایی بیشتر و ارتباط نزدیکتر با حوزه‌های مرتبط در کشورهای پیشرفته استفاده کنیم بنابراین اعزام این هیأت‌ها از مدیران آموزش و پرورش جهت بازدید از مدارس دولتی و خصوصی و آشنایی با فضای آموزشی کشورهای پیشرفته اروپایی مثل اتریش و آلمان و در آسیا ژاپن و کره ‌جنوبی شروع شد و به سرعت به صنایع مختلف به منظور بازدید از خطوط صنعتی مدرن و نشست با فعالان صنعتی در کشورهای پیشرفته و سپس به جامعه حقوقی کشور با هدف آشنایی با سیستم قضایی بین‌المللی و حضور در دانشگاه‌ها، دادسراها و دادگاه‌های بین‌المللی تعمیم پیدا کرد و بعد از آن جامعه پزشکی، صنایع کوچک و متوسط، فدراسیون‌ها و سایر بخش‌ها با استقبال از برنامه‌های ما به ما انگیزه تداوم فعالیت در این مسیر رو دادند.

جالب است که بدانید هم‌ زمان با توجه به ارتباطات قوی که مجموعه مهام با دانشگاه‌ها ، مراکز علمی و مطالعاتی در سطح بین‌الملل داشت از آموزش دوره‌های مهارت محور، برگزاری ورکشاپ‌های تخصصی برای مدیران، کارشناسان و جامعه متخصصین در کشورهای توسعه یافته غافل نشدیم البته برنامه‌ریزی جهت انجام ملاقات‌های تجاری، ایجاد تعاملات بیزینسی و برقراری ارتباط بین هیأت‌های اعزامی به نمایشگاه‌های تجاری بین‌المللی با شرکت‌های حاضر از سرتاسر دنیا بود که بیش از پیش مجموعه مهام را به حوزه توسعه روابط تجاری بین‌المللی وارد کرد .

پایش : شرکت مهام تا چه حدی با صنعت گردشگری درارتباط است ؟

خواه ناخواه زمانی که به تشریفات اعزام این گروه‌ها پرداخته شد، از مرحله ارتباط با سفارتخانه‌ها جهت اخذ ویزا تا پرواز، هتلینگ، ترانسفرها، لیدر، گشت و غیره، ما به صورت اجرایی به بخشی از گردشگری ورود پیدا کردیم و از آنجایی که ذات فعالیت مجموعه ما مطالعه و پژوهش، سپس تحلیل و توسعه است، موجب شد که به این صنعت به طور جدی‌تری نگاه کنیم و البته تلاش کنیم که این مسیر دوطرفه برقرار شود تا در صورت بهتر شدن فضا بتوانیم پذیرای گروه‌های مختلف خارجی هم باشیم و ورود گردشگر، بالاخص گردشگر تخصصی به کشور را داشته باشیم .

لازم است که بدانید گروه تخصصی مهام در سال ۹۵ همایشی در همین زمینه تحت عنوان کارآفرینی در صنعت گردشگری را با مشارکت مدیران وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار کرد و هم‌زمان از «مرکز مطالعات استراتژیک گردشگری مهام» رونمایی شد و همچنین انتخاب بنده به عنوان «دبیر انجمن صنفی مدیران فنی دفاتر مسافرتی» و ساماندهی دبیرخانه انجمن صنفی در دفتر مجموعه مهام سبب شد تا مسئولیت سنگین‌تری در این صنعت بر دوش داشته باشیم .

پایش : با ورود به بخش صنعت گردشگردی تا چه سطحی اشتغال زایی کردید؟

اشتغال زایی جایی آغاز می شود که شما با یک صنعت رو به رشد مواجه باشید، بنابراین هنگامی که در مورد صنعت گردشگری صحبت میکنیم باید توجه داشته باشیم که هرکدام از سایر علوم و صنایع، زمانی از حالت سنتی خارج شدند و در مسیر رشد جهش پیدا کردند که با هدف تخصصی شدن تفکیک شدند وقتی که نگاه ما تخصصی شد ابزارها نیز تخصصی می‌شوند، افراد متخصص به کار ورود پیدا میکنند و هدف و نقشه راه وضوح پیدا خواهد کرد و صنعت گردشگری هم از این الگو مستثنی نیست .

و حال به لحاظ استراتژیک و راهبردی، آنچه که گروه تخصصی مهام تحت نظر شرکت توسعه روابط بین‌الملل مهام دنبال می کند، حرکت در جهت تخصصی نمودن گردشگری است و با ایجاد تعامل و هم‌افزایی بین افراد متخصص و مجموعه‌هایی که در داخل و خارج از کشور فعال هستند، در کنار خودمان، ظرفیت حداکثری را، اما به صورت هدفمند، در هر یک از زیرشاخه‌های تخصصی گردشگری متمرکز می کنیم .

از برجسته‌ترین شاخه‌هایی که گروه مهام به آن ورود پیدا کرده دو بحث گردشگری سلامت و گردشگری درمانی‌ است.

پایش : با توجه به مشکلات و نوسانات ارزی، صنعت گردشگری با چه چالشی رو به رو شده است؟

چالش صنعت گردشگری از دیدگاه ما فراتر از مسئله نوسانات ارزی است، خروج گردشگر، البته با بالا رفتن نرخ ارز و عدم ایجاد منافع جدید در کشور، در کمیت و کیفیت مسافرت‌ها افت ایجاد می کند اما موضوع اصلی در صنعت گردشگری ورود مسافر به کشور است آنچه که موجب توسعه پایدار می شود، ورود گردشگراست که همزمان ورود ارز، رونق مشاغل موجود، ایجاد مشاغل جدید، توسعه راه‌ها، اقامتگاه‌ها، احیای ابنیه تاریخی و بسیاری موهبت‌های دیگر را به همراه دارد.

طبیعتا پایین آمدن ارزش ریال، البته به عنوان یکی از مؤلفه‌ها، می‌تواند به ورود گردشگر به کشور کمک کرده و موجب ثبات مشاغل موجود و ایجاد اشتغال جدید شود اگر بخواهم یک مثال بزنم می توانیم بحث گردشگری سلامت را به عنوان یک نمونه در نظر بگیریم به گونه ای که هزینه درمان در کشور ما برای متقاضیان خارجی باتوجه به بالا رفتن ارزش ارز خارجی نسبت به ریال، بسیار توجیه پذیر شده کما اینکه وجود بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مجهز و حضور پزشکان سرآمد در رشته‌های مختلف پزشکی در داخل ایران به مدد این امر می‌آید بنابراین با بهبود شرایط سیاسی و تسهیل در ایجاد زیرساخت‌های مقدماتی برای حضور میهمانان خارجی یقیقا همین یک حوزه می‌تواند نه تنها به رونق صنعت گردشگری، بلکه به توسعه مراکز درمانی و بهداشتی، اماکن اقامتی بومی و تمامی عوامل مستقیم و غیر مستقیم دخیل در این امر منجر شود بنابراین همواره ایجاد اشتغال پایدار، نیازمند توسعه است .

پایش : اشاره به بهبود شرایط سیاسی دارید آیا الان که در بحران هستیم با این شرایط مشکلی نیست؟

برخی از این به اصطلاح بحران‌ها سال‌هاست که وجود داشته عدم آگاهی از تغییرات در آینده نزدیک موجب تیره و تار شدن فضای کسب و کار شده که یقینا این تعلیق تداوم نخواهد داشت .

پایش : خوب قبول دارید که همین مورد ارز باعث شده به صورت چشمگیری پروازها خالی باشند یا کنسل شود چه داخلی چه خارجی البته بنابر آماری که شرکت های هواپیمایی میدهند؟ و این امر ورود گردشگر یا خروج هموطنان خودمان را چه از لحاظ سفر کاری چه از لحاظ گردشگری به خطر نمی اندازد؟

شرکت‌های هواپیمایی به سودآوری خودشان فکر می‌کنند و تفاوت چندانی بین ملیت مسافران قائل نیستند، اگر مسافر ایرانی کمتر باشد ولی در عوض تعداد مسافران ورودی به کشور بیشتر شود مجدد این پروازها برقرار خواهند شد البته این معادله امروز تعادل ندارد چون در تمام این سال‌ها ما تعداد مسافران خارجی و ورودی به کشور را بسیار کمتر از مسافران خروجی ایرانی بوده است.

پایش : گروه تخصصی مهام در حال حاضر با چه تعداد نیرو به صورت مستقیم و غیر مستقیم کار می کند؟

تیم اجرایی گروه تخصصی مهام از دو بخش تشکیل شده، بخش ستادی که دفتر مستقر در تهران است و بخش عملیاتی که از ایرانیانی تشکیل شده که در کشورهای مقصد، بالاخص کشورهای اروپای غربی و ژاپن مستقر هستند .

در مجموع حدود ۶۰ نفر نیروی مستقیم در همکاری با گروه مهام فعالیت می کنند اما به صورت غیرمستقیم با توجه به تعدد طرح‌ها و پروژه‌ها و به کارگیری ظرفیت متخصصین در هر حوزه وابسته به پروژه، عدد بسیار بزرگ است .

پایش: با شرایط موجود تعدیل نیرو داشتید؟

خوشبختانه نگاه خداوند به ما و مجموعه مهام همراه با لطف و عنایتی بوده که ما به ناچار در این زمان افزایش نیرو داشتیم .

پایش : شما چشم انداز صنعت گردشگردی نسبت به آینده را چطور می بینید؟

در این شرایط شاید پاسخ به این سوال کمی دشوار به نظر بیاد اما پیداست که این صنعت در ایران در مراحل ابتدایی رشد و حرکت رو به جلوست و با هر قدم به جلو آینده بهتری در پیش خواهد بود.

پایش : و آخرین کلام ……

همچنین من میخوام از همین فرصت استفاده کنم و از تمامی کارگزاران و فعالان صنعت گردشگری و همینطور سایر عزیزان و مجموعه‌هایی که در فضای تبادل دانش، برقراری روابط تجاری و بازرگانی، درمانی و سایر حوزه‌هایی که به نوعی به فعالیت ما مرتبط باشد دعوت کنم با گروه تخصصی مهام ارتباط بگیرند و در امر توسعه روابط بین‌المللی و ارائه خدمات در کنار ما حضور داشته باشند.

2 فکر در مورد “ مدیرعامل گروه تخصصی مهام: آغاز اشتغال‌زایی زمانی است که در مسیر رشد جهش پیدا کنیم.

  1. با سلام و عرض ارادت …
    پس از مطالعه سایت و نقطه نظرات مدیریت محترم عامل پس از سالهای سال… خوشبختانه با مجموعه ای آشنا شدم که دغدغه اصلی ایشان ارائه خدمات استاندارد و آبرومند است . اینکه به انجام رساندن امور برگرفته از یک عشق بزرگ درونی باشد این روزها به یک پدیده کاملا” نایاب تبدیل شده .
    خوشحال هستم که عرض کنم اینجانب با سابقه ۱۸ ساله در توریسم ، هندلینگ بیش از ۷۵۰۰ همسفر در چهار گوشه دنیا در پیشه راهنمای تور و تعداد بیش از این در کسوت مدیر تور، به ارزش ” تفکر وسیع ” و “عشق بزرگ” کاملا” واقف هستم.
    تبریک و درود بی پایان بر تفکر حاکم بر مجموعه مهام
    کامبیز حیدری
    مدیر شرکت روس مارکت
    دفتر تهران

  2. با درود و سپاس از شما

    تفکر و تمرکز شما بر پایه رعایت استاندارهای مرتبط در زمینه قعالیت شرکت مهام بسیار ازشمند و قابل تقدیر است.

    امید با مدیریت و فعالیت تیم متخصین آن مجموعه، اتفاقات بزرگتری در آینده بدست بیاد.

    سپاس فراوان

    کورش هورمند

    مدیر شرکت RussWay ( راه روسیه )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *