مرکز مطالعات استراتژیک گردشگری

مرکز مطالعات استراتژیک گردشگری

به نام خدا

 

 

به دنبال پایه ریزی مرکز مطالعات استراتژیک گردشگری در کشور هستیم تا بحث های علمی حوزه گردشگری را با حضور کارشناسان فن دنبال کنیم.

 مهندس زمان پور، مدیرعامل گروه تخصصی مهام
«دبیر مرکز مطالعات استراتژیک گردشگری»

این همایش با پیشنهاد ایجاد “مرکز مطالعات استراتژیک گردشگری” و به همت «موسسه علم و اندیشه مهام» در تاریخ ۱۰/۱۶/ ۱۳۹۵با حضور جمعی از فعالان این عرصه برگزار شد.

هدف از ایجاد “مرکز مطالعات استراتژیک گردشگری” ضرورت انجام پژوهش های کاربردی، مطالعات بنیادین و زیربنایی و ارائه گزارش های علمی به مسئولین و همچنین ارائه مشاوره های کاربردی به فعالان حوزه‌های مرتبط با گردشگری در سطوح مختلف تصمیم گیری و اجرایی در صنعت گردشگری خواهد بود.
آقای دکتر رنجبر، مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری
“توسعه گردشگری با رویکرد تورهای ورودی”

مطالعات انجام شده در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مفید و کاربردی بوده و حضور مراکز مطالعاتی بخش خصوصی در وسعت بخشیدن به دامنه این مطالعات و عمیق تر شدن پژوهش ها کمک شایانی کرده و می تواند مشارکت سایر گروه های خصوصی و مردم نهاد را هموار نماید.

خانم دکتر پورجم، دانشگاه علم و فرهنگ
 “کارآفرینی در گردشگری”

آقای دکتر امامی، دانشگاه علم و فرهنگ
 “توسعه اشتغال در گردشگری”

استفاده از ظرفیت های عظیم دانشگاهی و نقش آفرینی محققین و صاحبنظران در کارگروه های تخصصی پیش بینی شده در “مرکز مطالعات استراتژیک گردشگری” به درستی توسعه علمی این صنعت را میسر می سازد.

آقای دکتر شیرکوند، معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان
“چالش های توسعه اقتصادی صنعت گردشگری”

نیاز به مشارکت جدی بخش خصوصی در سرمایه گذاری و اجرای طرح ها با انجام مطالعات کاربردی که منجر به سودآوری برای بخش خصوصی شود خود به خود موجب پیشرفت عمرانی کشور شده و تنها نیاز به مشاوره و جهت دهی صحیح دارد تا یکپارچگی و هدفمندی حفظ شود.

آقای ایرانپور: دبیر جامعه هتلداران ایران
کارآفرینی در صنعت هتلداری

آقای قناد، رییس انجمن صنفی مدیران فنی
“معضلات دفاتر خدمات مسافرتی”

فعالیت بخش های مختلف صنعت گردشگری نیازمند توسعه علمی و با برنامه است. هر عضو از این صنعت که به درستی و هم راستا با اهداف کلان جامعه به وظایف خود عمل نکند مانع از رشد و ارتقاء گردشگری شده و به دیگر بخش ها نیز لطمه وارد می کند.

آقای دکتر حق شناس، مشاور سازمان و صاحبنظر در حوزه روابط بین الملل
“موانع و راهکارهای توسعه صنعت گردشگری”

اقدامات مثبت صورت گرفته در سال های اخیر و دستاوردهای آن فضای توسعه را هموارتر از پیش کرده و تلاش همه جانبه برای بهره مندی از فرصت های پیش رو مستلزم انجام فعالیت های مطالعاتی هدفمند و راهبردی است.

نمایش فولکلوریک با مضمون اتحاد اقوام ایرانی

پنل های پرسش و پاسخ؛ با حضور کارشناسان و مدیران صنعت

پنل های پرسش و پاسخ، با تبادل نظرات و دغدغه ها آغاز شد و به همدلی و ارتباط عمیق تر میان مدیران و مسئولین با فعالان صنعت گردشگری انجامید.
همچنین نمایش محلی با مضمون اتحاد اقوام ایرانی یادآور فراز و نشیب های این سرزمین بود و شور و حال معنوی خاصی به این همایش بخشید.

فرشاد زمان پور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه همایش کارآفرینی در صنعت گردشگری افزود: گردشگری از محورهای توسعه اقتصادی کشور است و این همایش فضایی برای برقراری ارتباط میان فعالان این صنعت را ایجاد می کند.

وی گفت: ما باید اشکال مختلف بحث گردشگری را بررسی کنیم و صرفاً حضور فرد خارجی مهم نیست بلکه باید تبعات حضور، حمل و نقل، اسکان و سایر مسائل را در نظر بگیریم.

زمان پور عنوان کرد: ایران ظرفیت این را دارد که به قطب گردشگری منطقه تبدیل شود اما متأسفانه ما در مورد همکاری با آژانس های گردشگری خارجی برای سفر گردشگر به ایران عملکرد ضعیفی داشته ایم.

همایش کارآفرینی در صنعت گردشگری با حضور جمعی از استادان و متخصصان این حوزه در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی صبح امروز برگزار شد.

فرشاد زمانپور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره جزئیات همایش کارآفرینی در صنعت گردشگری و صنایع وابسته اظهار داشت: یکی از اهداف مهم این همایش بررسی چالش‌ها و حوزه‌های گردشگری و صنایع وابسته است و قصد داریم به صورت علمی و تخصصی، دانش و دستاوردهای این همایش را در اختیار بخش صنعت، فعالان گردشگری و قانونگذاران قرار دهیم تا با این اطلاعات بتوان قدمی در زمینه علمی‌تر شدن حوزه گردشگری برداشته شود.

دبیر اجرایی همایش کارآفرینی در صنعت گردشگری و صنایع وابسته ادامه داد: برپایی این همایش می‌تواند دلیلی برای راه اندازی مرکز مطالعات استراتژی گردشگری در کشور شود، زیرا حوزه گردشگری با مولفه‌ها و حوزه‌های متعددی چون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و روابط بین الملل ارتباط دارد.

زمانپور تصریح کرد: در ادوار گذشته کمتر حوزه گردشگری به صورت علمی و براساس دانش مدیریتی دنبال شده است و یا حداقل این دانش‌ها به صورت مناسب در اختیار بخش صنعت قرار نگرفته است و همت این همایش پُر کردن این خلاها است.

دبیر اجرایی همایش کارآفرینی در صنعت گردشگری و صنایع وابسته در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری و صنایع وابسته – کارآفرینان بسیاری داریم، خاطرنشان کرد: در این رابطه کارآفرینانی در عرصه‌های هتلداری، آژانس‌های خدمات مسافربری، شرکت‌های حمل و نقل هوایی، بین شهری و … فعال بوده که برخی از آنان نیز بسیار خوشنام هستند ولی هنوز یک استراتژی مشخصی برای ایجاد یک وحدت رویه در بین این کارآفرینان وجود نداشته است که یکی از اهداف این همایش بر این محور است.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *